« Revista ASLRQ

 

 

 

Sebastian Papaiani: „Dacă joci rolul unui rege, când te duci la piaţă să iei legume nu te poţi comporta ca un rege”
 
 
    Marele actor Sebastian Papaiani face parte din trupa de aur care a inaugurat teatrul buzoian, cu premiera „Omul cu mârţoaga”. A interpretat rolul „Varlaam”, prietenul arhivarului Chirică  (Mircea Diaconu) alături de alte nume care nu mai au nevoie de nici o prezentare: Emil Hossu, Diana Lupescu, Ion Siminie, Geo Costiniu, Adriana Trandafir, Ion Pavlescu, Radu Panamarenco şi Ion Batinaş, în regia artistică a lui Tudor Mărăscu  şi scenografia lui Puiu Antemir – ultimul fiind originar din Nehoiu. În caietul-program de atunci, mai figurează directorii Paul Ioachim şi Mihai Adamescu (adjunct), Ana Ardeleanu (şef impresariat), Augustin Bălan ( regizor tehnic, care, de fapt nu s-a prezentat nici măcar o zi la primele repetiţii,locul său fiind luat de subsemnatul, încadrat atunci ca şef maşinist), C. Craiu (lumini) şi Ilie Gabriel (sonorizare). Interviul a fost realizat la 10 luni după inaugurare şi publicat în ziarul „Muntenia” (nr. 954 din 7 ianuarie şi nr. 955 din 8 ianuarie 1997).  Nici acum, după aproape 20 de ani, vorbele marelui actor nu au pierdut nimic din strălucirea minţii sale. Dimpotrivă!

 

                                                                                                                            Marin Ifrim
 
Reporter: Domnule Papaiani, ce gânduri vă sugerează formula „teatru de proiecte” ?
 
Sebastian Papaiani: Pe lângă teatrele cu colective artistice stabile, mi se pare un lucru bun. În primul rând, pentru oraşele care nu au nişte colective permanente de teatru şi, de exemplu, e păcat ca Buzăul să nu aibă aşa ceva, adică nu neapărat o trupă stabilă, ci un fel de „schelet” actoricesc format, după părerea mea, din 6-7 actori şi actriţe, la care, la anumite piese, ori mai pleacă unul sau doi, sau, la altele, se mai adaugă unul sau doi actori. Forma asta de teatru e şi incitantă pentru public, pentru că întotdeauna mai apare un actor nou, cum a apărut acum la Buzău, în „Desculţi în parc”, Ştefan Bănică junior şi Oana Ioachim. Este o excitaţie spre o nouă cunoaştere a unui actor. Nu numai spectacolele bune pot aduce spectatori, ci şi noutăţile actoriceşti. Ştefan Bănică junior este o vedetă pe un plan artistic mai larg, nu numai strict în actorie.
 
Rep.: Aţi jucat în foarte multe filme. Ce este mai tentant pentru un actor, platoul cinematografic sau scena unui teatru?
 
S. P. : Când eram mai tinerel, când banii nu prea făceau diferenţă între teatru şi film – deşi se câştiga un pic mai bine şi era altă viaţă într-o echipă a unui film, - întotdeauna declaram că pentru mine teatrul şi cinematograful funcţionează pe principiul vaselor comunicante: când eram la film îmi era dor de teatru şi invers….Nu am cum să fiu ipocrit, însă, sigur, satisfacţiile actoriceşti sunt: morale, spirituale şi materiale. Acum primează, cred, în afară de cele spirituale cele materiale. Am fost prea săraci încât să rămânem nişte naivi şi să credem în continuare că numai cu nişte aplauze, cât de multe şi de sincere ar fi ele, actorul poate trăi. Astea sunt vorbe. Un mare actor trebuie să aibă şi un mare capital bănesc. Nu poţi să fii mare numai spunând că eşti mare, trebuie să ai şi cu ce, nu? Poţi să ai talent , însă talentul e ca banul: ori îl ai ori nu-l ai. Eu prefer să am şi talent şi bani.
 
Rep.: Actoria este o meserie grea. În afară de o remuneraţie decentă, cum s-ar putea îmbunătăţi condiţiile de muncă ale actorului?
 
S. P. : Cred că relaţia dintre actor şi regizor, sau mai bine zis dintre regizor şi actor, ar trebui redimensionată. Acum, în teatru în general, se pare că (acest se pare trebuie trecut în ghilimele) regizorul şi-a luat toate obligaţiile de a face capodoperă cu sau fără actori. Chestia asta nu cred că rezistă, nu prea stă în picioare, ca un număr de actori să asculte îngereşte de un singur regizor. Mai nou, acum regizorii nu fac nimic altceva decât că vor să fie ascultaţi de actori. Ei nu pun întrebări şi nu se consultă vizavi de personajele respective, spun asta nu cu gândul la toţi regizorii, ci la unii dintre aceştia. Mai pot adăuga: n-am auzit niciodată că un actor a putut să distrugă un regizor la un spectacol, dar am auzit cunosc şi ştiu cazuri în care unii regizori au distrus cariere actoriceşti. Deci, noi nu trebuie să ne lăsăm supuşi întru totul unei gândiri singulare a unui regizor, spun asta pentru că m-ai întrebat ce se poate face pentru ca faţa actorului să fie alta.
 
Rep.: Despre teatrul particular ce părere aveţi?
 
S. P. : Teatrul particular nu poate rezista prea mult, pentru că, în general, teatrul nu produce bani. El produce satisfacţii spirituale. Eu dacă aş fi spectator, aş putea declara că fără teatru n-aş putea trăi ca spectator, darmite ca actor! Mă întrebaţi ce i-ar mai trebui actorului să se simtă mai bine în teatru. Deci, un teatru particular care oferă adevărate valori, un proprietar de teatru care investeşte nişte bani în nişte spectacole, nu-şi poate permite să ia un regizor care să nu aibă talent şi nici o trupă proastă, care, cât de cât, să nu aibă venituri. Pe urmă, mai există ceva, o problemă care este legată de cea bănească în general: preţul biletului. Acesta este uluitor de mic. Cum să vă spun, nu poţi să intri la teatru cu un pachet de ţigări proaste, nici măcar mai acătării.
 
Rep.: Aţi jucat în zeci de roluri. Aţi fost, cum se spune, nevoit să intraţi în pielea multor personaje. Se poate vorbi de ceva…contaminant în această privinţă? Vă puteţi lăsa, ca să zic aşa, personajul la…garderobă?
 
S. P. : Nu se poate vorbi de ceva contaminant, deşi unii spun că da. Am auzit chiar colegi de-ai mei care zic că uneori nu mai ştiu cine sunt. Nu-i adevărat, cel puţin în ceea ce mă priveşte. Este vorba despre o profesie care acţionează diversificat. Un profesor de matematică poate merge pe stradă rezolvând ecuaţii, imaginează-ţi acum că eu, dacă joc un bătrân, mergând pe stradă ar trebui să mă comport ca atare. Nu se poate. Dacă joci rolul unui rege, când te duci la piaţă să iei legume nu te poţi comporta ca un rege. Tocmai asta este arta, arta înseamnă să minţi frumos, atât de frumos încât să se apropie de realitate. Nu cred în cei care intră aşa de adânc în pielea personajelor încât pot înnebuni sau, mă rog, dacă ai juca rolul unui miliardar a doua zi să devii neapărat miliardar.
 
Rep.: Sunteţi unul dintre actorii români care au avut o ascensiune sigură. Totuşi, dacă aţi fi să reluaţi totul de a capăt, cum aţi proceda acum?
 
S. P.: Dacă aş fi acum un absolvent, primul lucru pe care l-aş face ar fi să-mi angajez un impresar. Ştiţi ce se întâmplă? Pentru actor, impresarul este un avocat. Vrei, nu vrei un avocat ţi se pune din oficiu. Deci, fiecare actor sau o trupă de actori ar trebui să aibă o agenţie de impresariat. Niciodată, nici dumneata nici un alt om din lume nu ştie să se apere bine. Întotdeauna pe mine m-au apărat prietenii, pentru că eu nu ştiu să vorbesc bine despre mine. Eu nu pot să spun că am talent. Dacă unui poliţist îi zici că „eu sunt cutare”, iar el îţi zice „şi ce dacă”, nu mai exişti! Dar trebuie să fie o a doua sau a treia persoană care îi zice „Domnule, acesta e cutare”. Deci, despre tine vorbeşti mai puţin, nu-ţi permiţi dintr-o chestiune de bun simţ, n-ai cum să te lauzi tu, că nu te mai crede nimeni atunci. Aşadar, dacă aş fi din nou tânăr mi-aş angaja un impresar.
 
Rep.: Vorbiţi-mi şi despre proiectele dumneavoastră de viitor…
 
S. P. : Acum sunt în nişte repetiţii la Teatrul ODEON, unde sunt angajat,repet într-o piesă despre care se spune că este prăfuită, dar e o piesă românească – „Domnişoara Anastasia” – unde, uite, am ajuns acum, la vârsta de 60 de ani, să joc şi rolul unui tată, cel al curelarului Ion Sorcovă, tatăl Anastasiei un rol foarte greu care nu are nimic cu comedia, el are umor aşa ca personaj în scenă,dar trăieşte o mare tragedie prin moartea fiicei sale care se spânzură. Deci joc un rol de tragedie pur şi simplu. Adică total opus celui din „Desculţi în parc” de Neil Somon (rolul lui Victor Velasco – n. M.I.)
 
Rep.: Ca orice artist, presupun că aveţi unele modele, repere majore.
 
P. S. : Depinde ce îţi propui. Nu ştiu ce repere poate avea un pictor sau un scriitor, însă reperele mele au fost rolurile. Am iubit marii actori,însă niciodată nu am vrut să îi imit. L-am iubit pe Ştefan Mihăilescu Brăila mai mult decât pe Louis de Funes, care era mai puţin bun decât răposatul Brăila,cu care am fost coleg. L-am iubit şi pe George Constantin, vorbesc despre cei care nu mai sunt. Niciodată nu am vrut să imit pe cineva, pentru că ştiu că nu se poate imita. N-ai cum să faci aşa ceva, nu am avut repere actoriceşti pentru că eu sunt un actor special, vocea mea nu poate fi, de exemplu,dublată la cinematografie. Cineva a încercat şi nu s-a putut lipi de mine,de felul meu de a vorbi. Vocea mea e, cum o auzi acum, voalată. Au găsit vocea dar nu au putut să interpreteze, nu se lipea glasul de expresiile mele faciale şi de mişcările fizice. Deci, eu nu am cum să mai imit pe cineva când sunt atât de special.
 
Rep.: Credeţi că fizionomia poate fi un atu în interpretarea unui anume rol?
 
P. S. : Mă gândesc la Puiu Călinescu, care are o mobilitate facială, fizică şi de vorbire fantastică, de neimitat. Vedeţi, tot la ceea ce spuneam mai devreme ajungem. Am văzut mari actori străini care au jucat comedii sau drame fiind ei, nu schimbându-se. Cred că fizionomia te ajută dar numai atunci, o clipă, în rolul respectiv. În celălalt rol, fizionomia se schimbă odată cu starea ta sufletească cu vârsta şi cu situaţia socială a personajului. În film, poate că e altceva.
 
Rep.: Poate fi comparat teatrul răsăritean cu cel occidental. Economiceşte stăm rău, însă în plan artistic lucrurile capătă aspecte paradoxale. Cum vedeţi această stare de fapt?
 
S. P. : În teatrul din centru Europei, mă refer la Ungaria, Cehoslovacia, România, Polonia etc., actoria a fost şi este o profesie. Prost sau bine plătită, ea a trebuit să existe. Un actor se obişnuieşte cu răul. Eram la Giuleşti şi, de fapt, eram actor de provincie, căci aveam 230 de deplasări pe an cu o maşină nenorocită, fapt pentru care şi din această cauză mă dor acum genunchii. Asta nu m-a făcut, aceste condiţii grele, să mă consider un actor mai prost decât actorul francez. Am avut un turneu în Spania, spaniolii nici nu ştiau că noi avem teatru, iar când am văzut teatrul lor mi-am dat seama cât de sub noi este teatrul şi cinematograful lor. Condiţiile noastre atunci erau sub orice critică, ceva ştiam, dar bine că nu ştiam exact. Sigur, condiţia materială dă un impuls, vorbesc de artă în general, nu numai de actorie. Una e să pictezi pe pânză de sac şi alta să pictezi pe pânză bună. Teatrul nostru nu este intrat în Europa occidentală de acum, însă nu am avut oameni care să-l susţină. Acum, fără bani chiar nu se poate face nimic. Mai ales artă. Ea trebuie sponsorizată,altfel rămânem la condiţia asta. Eu n-am să mai prind vremea când actorii vor avea vile la mare sau la munte, în locul altora care nu merită; căci acum actorii se plimbă pe jos iar ciobanii cer dreptul de a cumpăra elicoptere. Astea sunt nişte perversităţi ale lumii, sau cum le spunem noi acum, tranziţie, care nu este adevărată, este făcută. Cam asta e, noi nu am fost niciodată, ca teatru, în afara Europei. Am cunoscut mai mulţi actori care au venit din Franţa şi au făcut aici film, coproducţie. A doua oară n-au mai venit din cauza condiţiilor proaste. Mă gândesc la hotel, la lipsa apei calde, la maşina care îi aducea până la platoul de filmare de la Buftea etc. Dar cred că n-au mai venit aici şi dintr-o teamă, pentru că aici există această concurenţă. Noi românii, în special, pentru că toate popoarele au dreptul la talent, suntem foarte talentaţi. Avem foarte multă imaginaţie. Nu numai în domeniul teatrului. Mai ales acum când ni s-au eliberat aceste zăgazuri ale imaginaţiei.
 
Rep.: Să sperăm că vor veni şi vremuri când actorii români vor deveni milionari…
 
S. P. : V-am mai spus, vreau să am şi eu vilă pe Coasta de Azur. Eu n-o să mai prind asemenea vremuri, n-o spun cu regret, dar doresc ca, cei care vor veni după mine să aibă aşa ceva.
 
sursa: Marin Ifrim, 17 februarie 2016